عمومی

سایکل باتری مک بوک

سایکل باتری مک بوک

سایکل باتری در مک بوک به چه معناست و چگونه می‌توان آن را بررسی کرد؟

به عنوان یک کاربر مک ‌بوک، شما برای تامین نیازهای خود از باتری آن استفاده می‌کنید. با این حال، هر باتری دارای عمر محدودی است و کارایی آن با گذشت زمان کاهش می‌یابد. برای اینکه شما بتوانید درک بهتری از کیفیت باتری مک ‌بوک خود داشته باشید، اپل از یک معیار به نام «سایکل باتری» استفاده می‌کند.

در این مقاله، قصد داریم به موضوعاتی از قبیل مفهوم سایکل باتری در مک بوک، چگونگی بررسی تعداد سایکل باتری، درک بهتری از سلامت باتری و بسیاری موارد دیگر بپردازیم.

سایکل باتری در مک ‌بوک چیست؟

یک سایکل باتری در مک ‌بوک شما زمانی رخ می‌دهد که شما ۱۰۰٪ انرژی باتری را بدون توجه به تعداد دفعاتی که آن را شارژ می‌کنید مصرف ‌کنید. به طور ساده، وقتی باتری را از ۱۰۰٪ به ۰٪ تخلیه ‌کنید، مک ‌بوک شما این را به عنوان یک سایکل در نظر می‌گیرد.

اما بیشتر افراد لپتاپ خود را تا ۱۰۰٪ شارژ و کاملاً تخلیه نمی‌کنند، پس چگونه می‌توانیم مفهوم سایکل باتری را درک کنیم؟ اجازه بدین با یک مثال این مساله را برایتان روشن کنیم تا بهتر بفهمید.

فرض کنید که باتری مک ‌بوک شما در حال حاضر در حالت ۷۰٪ شارژ، قطع شده است و سایکل باتری آن ۳۳ است.

شما ۲۰٪ از باتری را استفاده می‌کنید؛ اکنون باتری شما به ۵۰٪ رسیده است. (استفاده از باتری در روز اول ۲۰٪)

روز بعد، آن را در ۸۰٪ شارژ قطع می‌کنید و سپس استفاده می‌کنید. شما ۳۰٪ استفاده می‌کنید و این بار باتری به ۵۰٪ می‌رسد. (استفاده از باتری در روز دوم ۳۰٪)

روز بعد، باتری را ۹۰٪ شارژ می‌کنید و سپس قطع می‌کنید. این بار شما ۵۰٪ از باتری را مصرف می‌کنید و شارژ آن به ۴۰٪ رسیده است. (استفاده از باتری در روز سوم ۵۰٪)

در مثال بالا، ما در سه روز ۱۰۰٪ از باتری مک‌ بوک را خالی کرده‌ایم؛ بنابراین این یک سایکل شمرده می‌شود و سایکل باتری مک‌ بوک شما از ۳۳ به ۳۴ افزایش می‌یابد.

چگونگی بررسی تعداد سایکل باتری در مک ‌بوک

شمارش دستی سایکل باتری مک ‌بوک کار پرزحمتی است. اپل این موضوع را فهمیده و یک گزینه آسان‌تر برای بررسی تعداد سایکل و نتیجه‌گیری از سلامت باتری مک ‌بوک شما فراهم کرده است. در اینجا چگونگی بررسی سایکل باتری در مک ‌بوک های پرو و ایر را توضیح میدهیم.

مرحله ۱: بر روی آیکون اپل در نوار منو کلیک کنید.

مرحله ۲: در حالی که منوی اپل باز است، کلید Option را در صفحه کلید خود فشار دهید تا گزینه‌های اضافی آشکار شود.

مرحله ۳: حالا بر روی “System Information” کلیک کنید.

مرحله ۴: بر روی “Power” زیر دسته‌بندی “Hardware” در نوار کناری کلیک کنید.

مرحله ۵: به بخش “Health Information” زیر “Battery Information” بروید. در این قسمت، تعداد سایکل فعلی مک‌ بوک خود را مشاهده خواهید کرد.

نکته: در صورتی که می‌خواهید سلامت باتری مک ‌بوک خود را بررسی کنید، به بخش System Information > Power > Health Information بروید تا تعداد سایکل، وضعیت باتری و ظرفیت بیشینه را مشاهده کنید.

بهترین تعداد سایکل باتری در مک ‌بوک

اپل یک محدود تعداد سایکل برای همه لپتاپ‌های مک تعریف کرده است، تا بتوانید بدانید چه مدت باتری باید عملکرد بهینه خود را ارائه دهد. اگر لپتاپ مک شما در سال ۲۰۱۰ یا بعد از آن ساخته شده است، حداکثر تعداد سایکل آن ۱۰۰۰ می‌باشد. بنابراین، یک تعداد سایکل خوب برای مک ‌بوک شما هر عدد نزدیک یا کمتر از ۱۰۰۰ سایکل است. این مساله به این خاطر است که باتری لیتیوم-یون در مک‌ بوک شما باید در حدود ۸۰٪ از ظرفیت شارژ خود را در حداکثر تعداد سایکل خود حفظ کند.

اگر مک ‌بوک قدیمی‌تری دارید، می‌توانید به وب‌سایت پشتیبانی اپل مراجعه کنید تا حداکثر تعداد سایکل باتری آن را بدانید.

چند نکته برای حفظ سلامت باتری مک‌ بوک

عمر باتری مک ‌بوک و ماندگاری آن نه تنها به تعداد سایکل بستگی دارد بلکه به عوامل متعدد دیگر هم وابسته است. در ادامه بهترین روش‌هایی که باید برای حفظ عمر مفید باتری مک‌ بوک ‌تان در نظر داشته باشید را بیان خواهیم کرد:

  1. به‌روزرسانی منظم نرم‌افزار

به‌روزرسانی نرم‌افزارها نه تنها برای امنیت و عملکرد مهم است، بلکه برای سلامت باتری مک ‌بوک ‌تان نیز حیاتی است. زیرا اغلب شامل بهبودها و بهینه‌سازی‌هایی هستند که می‌توانند مدیریت انرژی و کارایی باتری را بهبود بخشند.

2. فعال‌سازی شارژ بهینه باتری

با فعال‌سازی شارژ بهینه باتری در مک ‌بوک ایر و پرو، مک ‌بوک شما الگوهای شارژ شما را هوشمندانه یاد می‌گیرد و شارژ باتری را بیشتر از ۸۰٪ به تأخیر می‌اندازد تا به کاهش پیری باتری کمک کند.

3. اجتناب از شرایط دمایی خارج از حد معمول

همیشه مک ‌بوک خود را از دماهای بسیار گرم یا سرد دور نگه دارید. قرار دادن آن در معرض دماهای شدید، مانند گذاشتن مک‌ بوک درون اتومبیل در روزهای آفتابی گرم، می‌تواند به صورت دائمی به باتری آسیب بزند. به گفته اپل، دمای ایده‌آل برای استفاده از مک ‌بوک ۵۰ تا ۹۵ درجه فارنهایت (۱۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد) است.

4. کاهش روشنایی صفحه نمایش

کاهش روشنایی صفحه نمایش ممکن است به شما کمک کند تا مصرف باتری را کاهش داده و در طولانی مدت به حفظ سلامتی باتری کمک کند. اپل نیز در وب‌سایت پشتیبانی خود می‌گوید: “روشنایی صفحه را به حداقل تنظیم کنید تا عمر مفید باتری را به حداکثر برسانید.”

5. استفاده از لوازم جانبی شارژ مجاز

استفاده از شارژرها و کابل‌های اصلی اپل، ایمنی و طول عمر باتری مک ‌بوک شما را تضمین می‌کند. به عبارت دیگر، استفاده از یک شارژر یا کابل ژنریک ممکن است به باتری آسیب بزند.

6. اجتناب از نگه داشتن مک ‌بوک برای مدت زمان طولانی با باتری کاملاً شارژ یا تخلیه شده

اگر مک‌ بوک برای مدت زمان طولانی خاموش هست، از تخلیه کامل شارژ باتری اجتناب کنید. سعی کنید شارژ باتری همیشه در حدود ۴۰٪ تا ۶۰٪ باشد.

سوالات متداول مرتبط با سایکل باتری در مک ‌بوک

۱. تعداد سایکل باتری مک بوک به حداکثر رسیده است؛ چه کاری باید انجام دهم؟

با وجود تعداد سایکل مجاز، اگر مک‌ بوک شما به خوبی کار می‌کند و تقریباً ۳ تا ۴ ساعت زمان پشتیبانی باتری به شما می‌دهد، می‌توانید بدون نگرانی از تعویض از آن استفاده کنید. اما اگر این اتفاق نیفتاد، پیشنهاد می‌شود به تعمیرکاران ماهر مراجعه کرده و باتری را تعویض کنید.

۲. چگونه می‌توانم تعداد سایکل باتری مک بوک را کاهش دهم؟

از نظر فنی، شما نمی‌توانید تعداد سایکل باتری مک‌ بوک خود را کاهش دهید، زیرا نمی‌توانید پیری باتری را وارونه کنید. اما فعال‌سازی شارژ بهینه باتری و وصل کردن به شارژ هنگام استفاده از آن ممکن است چند سایکل را برایتان صرفه جویی کند. به تدریج مک‌ بوک شما الگوهای شارژ شما را یاد خواهد گرفت و باتری را بیشتر از ۸۰٪ شارژ نخواهد کرد و مک ‌بوک شما با برق مستقیم اجرا خواهد شد که برایتان چند سایکل را صرفه جویی می‌کند.

۳. چرا نمی‌توانم تعداد سایکل باتری مک ‌بوکم را مشاهده کنم؟

اگر باتری خود را در یک مرکز خدمات غیرمجاز تعویض کرده‌اید، ممکن است آنها باتری ژنریک نصب کرده باشند که همین مساله باعث عدم نمایش سایکل باتری میشود.

تفسیر تعداد سایکل باتری

کنترل تعداد سایکل باتری برای ماندگاری آن بسیار حائز اهمیت است. اما شما باید از سایر عواملی که برای حفظ سلامت باتری مک‌ بوک شما برای مدت طولانی مفید هستند، آگاه باشید. مانند به‌روزرسانی‌ها، استفاده از لوازم جانبی اصلی برای شارژ، دور نگه داشتن آن از حرارت و … این اقدامات به حفظ باتری مک ‌بوک شما و همچنین پولتان کمک خواهد کرد.